Yrkena är många, jobben är få

Ingengör, ekonom, ambulansförare, ridlärare, ja yrkena är många att välja mellan. Men vad ska man välja att jobba med när man blir stor? Det är en fråga jag brukar ställa mig ofta. När jag tänker på att några av mina vänner redan har påbörjat sin utbildning av det dem ska jobba med i resten av sitt liv, då blir jag panikslagen när jag tänker på att jag inte har någon aning om vad jag ska plugga till. Men det är svårt det där. Hur ska man kunna bestämma sig när man är 20 år vad man vill bli och spendera sitt liv på. Hur ska man ens kunna bestämma en sådan sak? För att kunna reda ut någorlunda vad jag vill bli så har jag några kriterier för mitt arbete.


•-         man ska tjäna bra med pengar på det

•-         det ska vara varierande

•-         man ska få klä sig snyggt

•-         det ska kännas att man gör något betydelsefullt

•-         det ska vara hektiskt


Finns det något sådant här jobb som passar mig tror ni? Någonting måste det ju finnas där ute för mig. Det gäller "bara" att komma fram till vad. Redan när man var liten hade man stora drömmar om vad man skulle bli när man blev stor men åren så inser man vissa saker. Först ville jag bli prinsessa- insåg att man var tvungen att födas till det, sen ville jag bli proffsryttare- den drömmen kvarstår men man har insett att ekonomin att komma upp till toppen på en gång finns inte, det senaste yrket jag ville bli var veterinär- jag vill fortfarande rädda djur men att läsa om mitriokondrier, cellplasma och citronsyracykeln hit och dit, det är inte min grej helt enkelt. Men någonting ska vara min grej, vi får väl se. Om ett eller två år vet jag förhoppningsvis vad jag vill för då tänker jag söka in, men till dess är det lång tid så nu ska jag sluta med min panik över mitt yrke och göra lite sånt jag vill nu. Inte lönt att panika över ett yrke som jag ändå ska hålla på med i typ 30 år i mitt liv med nu. Det kan jag göra senare.



Kanske brandkvinna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback