Morötter och jodopax.

Jag har funderat lite på det här med skolan. Alla olika "sterio typer" det finns och varför dem finns. Varför är det så att det finns olika "gäng" som blir klassade som "coola"- gänget, "nörd"-gänget, "sport"-gänget osv osv. Varför? Och varför är det så att dem som oftast är smarta får mer eller mindre en stämpel som nörd och plugghäst. Varför? Varför kan man inte se varandra som människor. Vad som finns på insidan istället. Hur bra vore inte det? Att alla betraktades likvärdigt. Lät inte det bra? JO, för det gjorde det. Först tänkte jag att i framtiden så kanske det blir så. Att alla ser varandra som människor. Sen tänkte jag efter en gång till att det kanske aldrig blir så. I samhället är det ju vissa människor som har "makten" och lite samma sak är det ju i skolan. Även om vi inte vill erkänna det så är det i alla fall ibland så att det är dem "coola" som har makten. Varför dem anses som coola har jag ingen aning om numera. Men jag kommer ihåg hur jag tänkte innan.

Dem "coola" var dem som festade hejvilt, hade mängder med kompisar, hade snygga kläder och såg väldigt bra ut. Nu skrattar jag nästan åt mig själv. Dem "coola" förstör sina kroppar med all sprit, oftast är det inte nära vänner dem hälsar på i korridorerna utan sådana som dem har träffat en gång typ och det med kläder och utseende, kan det bli mer ytligt? Nej. Nä, på något sätt tror jag inte vi någonsin kommer komma ifrån det här med "sterio typer". Dem finns, oavsett om vi vill det eller inte. Men någon gång i framtiden så kanske dem "coola" och "nördarna" blir vänner. Dem "coola" kan hjälpa "nördarana" att släppa loss lite och "nördarna" kan hjälpa dem "coola" att börja använda sina hjärnor till skolan (okej, jag vet att det var lite hårt sagt. Det finns säkert coola som har en hjärna också men ni fattar). Kanske, någon gång i framtiden. Kanske.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback