I huvudet på Gunde Svan

Jag har precis ätit frukost och sett på "I huvudet på Gunde Svan" när han ställer upp mot Malin Baryard Johnsson i hoppning. Avsnittet var väl sevärt och går att se i sex dagar till här:
 
http://www.tv4play.se/program/i-huvudet-p%C3%A5-gunde-svan?video_id=2490257,
 
kändes lite som ett sponsrat inlägg, om det vore så väl..
 
Ett riktigt bra avsnitt måste jag säga och man får verkligen förståelse för hur svårt det faktiskt är att hålla på med hästar. Allt som måste stämma etc. och hur sporten skiljer sig gentemot alla andra. En annan aspekt i det hela är att Gunde hade tränat i 6 månader, då snackar vi ändå om att han hade rätt förutsättningar vad gällande hästar och tränare, något som alla inte har. Och han tränade garanterat mer än en gång i veckan, mer än vad man ofta gör när man börjar på ridskola som är just en gång i veckan. På dessa 6 månaderna har Gunde utvecklats och jag tycker han är rätt tuff, måste jag säga. Trots att han var duktig så är det långt, långt, ifrån felfritt. Med detta vill jag inte säga att det var dåligt utan mer att tänk så många år det tar att ta sig någonstans inom en sport. Särskilt inom hästsport där man "vanligtvis" börjar på ridskola och rider EN gång i veckan. Alltså EN gång. Det är inte som exempelvis fotboll som man tränar kanske två dagar i veckan för tränare men kan lira boll själv hemma alla andra dagar i veckan, se på Zlatan. Det var knappast bara för han gick på träningarna som han blev grym- det var för han spelade dag som natt varenda dag. Det är helt andra förutsättningar inom ridsporten, tyvärr.
 
Tänk så lång tid det tar att verkligen utvecklas framåt inom ridsporten. Inte bara som tävlingsryttare utan även som hobbyryttare. Jag tror att en av de stora drivkrafterna för många männsikor inom sporten, det är att just vilja utvecklas. Den ständiga strävan efter att bli bätte och utvecklas inom sporten. Jag tror det är en av grunderna och nycklarna till framgång. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback